Monday, August 28, 2017

Contoh Paragraf Campuran Singkat

Contoh Paragraf Campuran - Setelah kita memahami apa yang merupakan perenggan induktif dan deduktif maka kali ini kita akan belajar tentang apa yang dimaksudkan sebagai perenggan campuran. Perenggan yang bercampur adalah Perenggan yang bermula dengan ayat-ayat yang menyatakan idea utama diikuti oleh ayat-ayat sokongan atau penjelasan dan berakhir juga dengan kesimpulan yang mengandungi idea utama dalam kalimat di akhir Perenggan. Secara ringkas, perenggan campuran adalah perenggan yang mempunyai kalimat utama pada permulaan dan pada akhir perenggan atau campuran perenggan induktif dan deduktif.


Maksud ayat-ayat campuran adalah ayat yang ide utamanya terletak pada ayat pertama dan kalimat terakhir. Ia juga boleh dikatakan bahawa ayat bercampur adalah ayat yang bermula dengan kalimat utama dan berakhir dengan kalimat utama. Dalam Contoh Paragraf Campuran ayat ini terdapat dua ayat utama. Ungkapan terakhir umumnya mengulangi idea ayat pertama dengan sedikit penekanan dan variasi.


Walau bagaimanapun, terlebih dahulu supaya anda dapat dengan mudah memahami beberapa contoh perenggan berikut. Ingat konsep perenggan bercampur, bahawa terdapat dua kalimat utama yang terletak pada permulaan dan akhir perenggan. Kalimat Contoh Paragraf Campuran yang terletak pada permulaan ayat ini berfungsi sebagai pengantar ke dalam topik utama, sementara kalimat utama yang terletak pada akhir perenggan berfungsi sebagai kesimpulan. Berikut adalah 5 contoh perenggan campuran.


Sumber : http://www.kumpulan-contoh.com/2016/08/contoh-paragraf-campuran.html

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home